IZ PP nr 21 - Ethnische Ökonomie – eine Fallstudie über in Berlin lebende Polen
Praca zawiera wprowadzenie w tematykę przedsiębiorczości etnicznej wraz z prezentacją zastosowanych metod badawczych, wyniki badań oraz sugestie dotyczące przyszłych działań, tak indywidualnych (porady dla przedsiębiorców) jak i instytucjonalnych, skierowane do instytucji niemieckich oraz organizacji polonijnych i przedstawicielstw Polski w Berlinie.
Izba Handlowo-Rzemieślnicza w Berlinie podaje, że w Berlinie mieszka ok. 55 tysięcy Polaków z Polski i co dziesiąty z nich jest właścicielem firmy. Jest to jednak obraz nieprawdziwy, statystyki bowiem pomijają zarówno osoby naturalizowane, w tym osoby o podwójnym obywatelstwie, jak i Polaków przebywających w Berlinie nielegalnie. Wśród firm polskich większość stanowią tzw. firmy jednoosobowe, korzystające z formuły prawnej, która umożliwiała Polakom podejmowanie pracy w latach 2004 -2011. Polskie firmy w Berlinie to w 80% firmy budowlane i sprzątające oraz przedsiębiorstwa handlowe. Resztę stanowią nieliczne przedsięwzięcia w innych zróżnicowanych dziedzinach: gastronomii, usługach graficzno-marketingowych, obsłudze biur i księgowości, modzie, grafice, IT oraz wolne zawody, jak lekarze czy adwokaci. Poza branżą serwisową dla polskich firm i kilkoma sklepami, firmy polskie nie mają oferty skierowanej do własnych rodaków.
Analiza polskiej przedsiębiorczości w Berlinie obejmuje zagadnienia dotyczące zakładania i warunków działania firm oraz ich problemów i perspektyw.
IZ PP nr 21 dostępny jest w wersji PDF: