Optymistyczna ocena rynku chińskiego przez niemieckie firmy
#Chiny #Niemcy #biznes #firmy #AHK #koronawirus #CAI
Jak wskazują wyniki badania pt. „Business confidence survey 2020/21”, zrealizowanego przez niemiecką Izbę Handlową w Chinach (AHK Greater China) i firmę doradczą KPMG, niemieckie firmy optymistycznie postrzegają swoją sytuację w Chinach, pozytywnie oceniają umowę inwestycyjną CAI i są nastawione na umocnienie swojej obecności na chińskim rynku ‒ pomimo pandemii COVID-19, utrzymujących się wyzwań regulacyjnych w ChRL i wzrastającej konkurencji z firmami lokalnymi.
Niemieckie firmy mają wysokie oczekiwania wobec porozumienia inwestycyjnego UE-Chiny (CAI), które ma zostać sfinalizowane w 2022 r.: 40% respondentów oczekuje w ramach CAI poprawy dostępu do chińskiego rynku, a 39% ‒ równego traktowania wszystkich jego uczestników. Według dr Stephana Woellensteina, przewodniczącego Izby Handlowej w Chinach Północnych, „CAI uczyni nieodwracalnymi chińskie starania i środki w zakresie otwierania rynku dla firm europejskich”, a także stworzy stały kanał komunikacji w sprawie występujących utrudnień dla przedsiębiorstw niemieckich.
W porównaniu do ubiegłego roku poprawiła się też ocena formalnego dostępu do rynku ChRL. Jednak na poziomie pośrednim firmy niemieckie wciąż mierzą się w Chinach z przeszkodami administracyjnymi i biurokratycznymi, np. procedurami celnymi, uzyskiwaniem licencji, wymaganiami prawnymi w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zaufania społecznego (Social Credit System).
Ponieważ Chiny to jedyna duża gospodarka, która odnotowała w 2020 r. wzrost (na poziomie ok. 2%), firmy z RFN mogą tam zrekompensować straty poniesione na rynku amerykańskim oraz w UE. Pomimo spadku obrotów w związku z pandemią COVID-19 w pierwszej połowie 2020 r., w skali całego ubiegłego roku 39% niemieckich firm było w stanie zwiększyć obroty, a 42% ‒ zwiększyć zyski na chińskim rynku.
Wśród przedsiębiorców z RFN wyraźny jest również optymizm wobec 2021 r. 77% respondentów spodziewa się lepszych wyników w Chinach niż na innych rynkach; 72% oczekuje wzrostu obrotów, zaś 56% ‒ wzrostu zysków na chińskim rynku w 2021 r. Warto podkreślić, że aż 96% niemieckich przedsiębiorców nie przewiduje opuszczania chińskiego rynku, a 72% planuje tam dalsze inwestycje.
W tegorocznej edycji badania, przeprowadzonej w październiku i listopadzie 2020 r., wzięło udział 535 spośród łącznie ponad 2,3 tys. przedsiębiorstw zrzeszonych w niemieckiej Izbie Handlowej w Chinach. (TM)
https://china.ahk.de/market-info/economic-data-surveys/business-confidence-survey