Raport niemieckiego rządu dotyczący działalności mediów i komunikacji
#Niemcy #media #platformy #raport #BKM
W dniu 16 czerwca 2021 r. rząd federalny przyjął raport dotyczący spraw mediów i komunikacji w kontekście wykorzystania nowych platform, przedłożony przez minister stanu ds. kultury (BKM). Raport obejmuje zarówno podjęte już, jak też planowane działania rządu w zakresie polityki medialnej. Jego podstawę stanowiła obszerna, szczegółowa ekspertyza naukowa pt. „Nowe kooperacyjne platformy medialne w przyszłym porządku medialnym” („Kooperative Medienplattformen in einer künftigen Medienordnung”), przygotowana w styczniu br. przez niezależne grono ekspertów w składzie: prof. Tobias Gostomzyk (TU Dortmund), prof. Otfried Jarren (Universität Zürich i FU Berlin), prof. Frank Lobigs (TU Dortmund), prof. Christoph Neuberger (FU Berlin i Weizenbaum-Institut), przy współpracy Daniela Moßbruckera (Universität Hamburg). Temat nowych platform medialnych został przeanalizowany w niej pod różnym kątem: z punktu widzenia badań mediów, nauki o komunikacji, ekonomiki mediów oraz nauk prawnych.
W raporcie przedstawiono aktualną sytuację systemu medialnego, ze szczególnym uwzględnieniem platform medialnych i dotychczasowych regulacji w tym względzie na płaszczyźnie federalnej, krajowej i unijnej. Zwrócono uwagę na konieczność podjęcia dyskusji na temat dalszego rozwoju ram prawnych i nakreślono możliwe opcje dalszych działań na tym polu. W ocenie rządu dyskusja na ten temat jest niezbędna i wymaga aktywnego udziału i wymiany opinii wszystkich uczestniczących w tym podmiotów politycznych z jednej strony oraz medialnych z drugiej.
W załączonej ekspertyzie zaprezentowano m.in. obecne propozycje platform medialnych, klasyfikację platform wprowadzanych w życie w Niemczech i w Europie, koncepcje techniczne oraz praktyczne wyzwania związane z ich tworzeniem, znaczenie platform medialnych dla przekazu informacji społecznych i komunikacji (na płaszczyźnie ogólnospołecznej, dla organizacji społeczeństwa oraz dla społecznych interakcji), wzajemne relacje i zależności między platformami a dziennikarstwem i wiele innych kwestii.
Biorąc pod uwagę rolę mediów jako nośnych filarów demokratycznego procesu kształtowania opinii publicznej, w raporcie nakreślono możliwości stworzenia nowych kooperacyjnych platform medialnych, które łączyłyby ze sobą cyfrowe oferty telewizyjne, radiowe i/lub oferty ukazujące się drukiem różnych klasycznych przedsiębiorstw medialnych i pomogły im stać się bardziej widocznymi w sieci. Dotąd bowiem prawie w ogóle nie ma tego rodzaju ofert wykraczających poza ramy danego nośnika. Przedstawiono też szanse i ryzyka związane z ich funkcjonowaniem, jak również zalecenia dla polityki: m.in. w jakim stopniu rząd mógłby wesprzeć finansowo powstanie tego rodzaju kooperacyjnych platform i jakie mógłby zastosować finansowe bodźce dla ich tworzenia. (MWM)
18 czerwca 2021