Serwis Instytutu Zachodniego 102/2019
ZNACZNY WZROST EKSPORTU NIEMIECKIEGO UZBROJENIA
#Niemcy #eksportuzbrojenia
Według informacji przedstawionych przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii rząd Niemiec w pierwszej połowie br. wydał zezwolenie na eksport uzbrojenia o wartości 5,3 mld euro. Oznacza to, że w pierwszych 6 miesiącach tego roku niemiecki przemysł wyeksportował więcej uzbrojenia niż w ciągu całego poprzedniego roku. W porównaniu do pierwszej połowy 2018 r. jest to wzrost o 107%.
Pierwsze miejsce na liście głównych odbiorców niemieckiego uzbrojenia zajęły we wskazanym okresie Węgry. Państwo to zakupiło od niemieckich koncernów zbrojeniowych broń o wartości 1,76 mld euro. Węgierskie zamówienia obejmowały m.in. zakup czołgów Leopard 2 A7+ i haubic 2000. Na drugim miejscu znalazł się Egipt (801,8 mln euro), a na trzecim Korea Południowa (277,7 mln euro).
Do pozostałych głównych klientów niemieckiego przemysłu zbrojeniowego należały: USA, Australia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, Algieria i Katar. Polska, która zakupiła od Niemiec w pierwszym półroczu br. uzbrojenie o wartości 81,1 mln euro, zajęła jedenastą pozycję. (KJ)
https://www.waffenexporte.org/wp-content/uploads/2019/07/09.07.19-Schriftliche-Frage-6-568-R%C3%BCstungsexporte-1.HJ-Omid-Nouripour.pdf
CHIŃSKA FIRMA BAIC WYKUPIŁA 5% UDZIAŁÓW DAIMLERA
#Daimler #BAIC #Geely #Mercedes #Niemcy #Chiny
W dniu 23 lipca br. doszło do wykupienia pakietu 5% akcji niemieckiego producenta samochodów Daimler AG przez chińską firmę Beijing Automotive Group Co. Ltd. (BAIC). Jak podkreślił Ola Källenius, przewodniczący zarządu Daimler AG i prezes Mercedes-Benz Cars, rynek chiński pozostaje kluczowym filarem sukcesu firmy, nie tylko w zakresie sprzedaży, ale także rozwoju produktów i samej produkcji.
BAIC jest głównym partnerem Daimlera w Chinach, zarządzającym m.in. fabryką samochodów Mercedes-Benz w Pekinie. Obydwie firmy współpracują od 2003 r. przy produkcji, badaniach i sprzedaży samochodów osobowych oraz ciężarowych.
Nie jest to pierwszy chiński udziałowiec Daimlera. W 2018 r. głośno było o transakcji wykupienia pakietu 9,69% udziałów niemieckiego koncernu przez inną chińską firmę, Zhejiang Geely Holding, której prezesem jest Liu Shufu. Współpraca ma koncentrować się na rozwijaniu elektromobilności i pojazdów autonomicznych. (TM)
https://www.daimler.com/investors/reports-news/financial-news/20190723-baic.html
WSPARCIE DLA PROJEKTÓW KULTURALNYCH I MEDIALNYCH PRZECIWKO EKSTREMIZMOM
#wsparcie #edukacja #kompetencje międzykulturowe
W ramach przyjętej przez rząd federalny „Strategii zapobiegania ekstremizmom i wspierania demokratyzacji” (Strategie zur Extremismusprävention und Demokratieförderung), minister stanu ds. kultury Monika Grütters przeznaczyła 6,5 mln euro na projekty w sferze kultury i mediów, które obrały sobie taki cel. Punkt ciężkości położono na inicjatywy poświęcone integracji kulturowej oraz projekty pomagające młodym ludziom rozbudowywać ich kompetencje w sferze medialnej.
Jedną ze wspieranych inicjatyw jest projekt online: „RISE – odpowiedzi młodzieży na ekstremizm islamski” („RISE – Jugendkulturelle Antworten auf islamistischen Extremismus”). Projekt jest firmowany przez Institut für Medienpädagogik in Forschung und Praxis (IFF) w kooperacji z portalem internetowym ufuq.de oraz z Medienzentrum Parabol e.V. w Norymberdze. Partnerem projektu jest też rządowo-krajowe centrum zajmujące się ochroną dzieci i młodzieży w Internecie: jugendschutz.net.
Wsparcie otrzymywać będzie ponadto (do 2021 r.) realizowana już obecnie przez Muzeum Sztuki Islamskiej inicjatywa „Wspólna przeszłość – wspólna przyszłość”, której celem jest zainicjowanie działań służących podnoszeniu kompetencji międzykulturowych oraz kształtowaniu umiejętności refleksyjnego spojrzenia na siebie samego i wyobrażenia o innych; chodzi o wzmacnianie w szerszych kręgach społecznych postaw antyekstemistycznych.
Oprócz tego dotację otrzyma też projekt pt. „Spójność w wielorodności” („Zusammenhalt in Vielfalt”) realizowany przez Initiative Kulturelle Integration (IKI) utworzoną w 2016 r. (przez pełnomocnika rządu RFN ds. kultury i mediów, pełnomocnika rządu ds. migracji, uchodźców i integracji, Federalne Ministerstwo Pracy i Spraw Społecznych, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Niemiecką Radę Kultury).
Uzasadniając potrzebę dofinansowania tego rodzaju przedsięwzięć przez federację, Grütters oświadczyła, iż w sytuacji, gdy wszelkiego rodzaju ekstremiści szerzą swą radykalną propagandę, zwłaszcza wśród ludzi młodych, „my musimy silniej niż dotąd przeciwstawiać się im, wykorzystując do tego uświadamiającą moc kultury i mediów”. Chcemy zatem – mówiła ‒ w całym kraju umożliwić pośrednikom krzewienie wartości demokratycznych w szkołach, stowarzyszeniach (zwłaszcza niosących pomoc dzieciom i młodzieży), a także w gminach, informowanie młodych ludzi na temat zagrożeń, jakie niesie ze sobą tego rodzaju propaganda, by byli na to zawczasu wyczuleni. „Chcemy – stwierdziła – umocnić w dzieciach i młodzieży ich demokratyczną samoświadomość oraz ich zdolność do krytycznego spojrzenia poprzez dodanie im odwagi w zajmowaniu własnego stanowiska”. (MWM)
ZRÓŻNICOWANY POZIOM ZAUFANIA DO MEDIÓW
# media #badania rynkowe #Niemcy
Z opublikowanych w lipcu 2019 r. badań ,,Trust in the Media’’ przeprowadzonych w 27 państwach świata przez IPSOS Global Advisor wynika, że Niemcy zadeklarowali najwyższy, spośród wszystkich przebadanych narodów europejskich, poziom zaufania do mediów. Dotyczy to zarówno prasy, radia i telewizji oraz Internetu. W RFN współczynnik osób nieufnych wobec treści przekazywanych przez prasę wynosił 29%, a w przypadku radia i telewizja kształtował się na poziomie 28%. Dla porównania w Wielkiej Brytanii było to: 45% i 30%, Włoszech 48% i 47%, Francji 49% i 51%, Rosji 59% i 59%, Polsce 65% i 67 %, na Węgrzech 76% i 67%. Najgorzej pod tym względem wypadła Serbia 88% i 81%. Najlepszy rezultat wśród wszystkich badanych państw odnotowano w Indiach – tylko 22% respondentów zadeklarowało brak zaufania do prasy, a 29% do radia i telewizji. Podobne wyniki zarejestrowano w odniesieniu do wiarygodności treści zamieszczanych w Internecie, także i w tym przypadku najmniej sceptyczni byli Hindusi, Chińczycy, mieszkańcy RPA oraz Niemcy. W powyższym zestawieniu Polacy uplasowali się na czwartym miejscu od końca. (SW)
https://www.ipsos.com/en-us/news-polls/consumers-report-trust-media-less