Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Serwis Instytutu Zachodniego 99/2019

NOWA KOALICJA W BREMIE

#Brema #koalicja #SPD #Zieloni #DieLinke

W dniu 1 lipca br. w Bremie zawarto umowę koalicyjną pomiędzy SPD, Zielonymi i Die Linke. To efekt trwających blisko miesiąc rozmów koalicyjnych. Tego samego dnia stojący na czele bremeńskiego Senatu (rządu) Carsten Sieling ogłosił rezygnację z kierowania nowym Senatem. Koalicjanci ustalili, że w nowym Senacie SPD otrzyma urząd prezydenta Senatu (szefa rządu) i trzy resorty, Zieloni trzy resorty, a Die Linke dwa.

Jeszcze nie wiadomo, kto stanie na czele bremeńskiego Senatu (i będzie równocześnie pełnił obowiązki nadburmistrza Bremy). Według lokalnych mediów największe szanse na objęcie tego stanowiska ma 54-letni prawnik Andreas Bovenschulte, który tydzień wcześniej został wybrany na stanowisko przewodniczącego frakcji SPD w bremeńskim Zgromadzeniu Obywatelskim. Jeśli wszystkie trzy partie zaakceptują wynegocjowaną umowę koalicyjną, to w sierpniu odbędzie się głosowanie nad wotum zaufania dla nowego przewodniczącego Senatu (SPD, Zieloni i Die Linke mają 49 spośród 84 mandatów w Zgromadzeniu Obywatelskim). 

W przeprowadzonych 26 maja br. wyborach do Zgromadzenia Obywatelskiego po raz pierwszy od zakończenia II wojny światowej nie zwyciężyła SPD, która została pokonana przez CDU. Jednak chadekom nie udało się sformować koalicji, która miałaby większość w Zgromadzeniu Obywatelskim. Uczyniła to SPD. Nie jest niczym niezwykłym na poziomie krajów związkowych, gdy tworzona jest koalicja rządowa bez udziału partii, która uzyskała największe poparcie w wyborach (np. w latach 2011-2016 w Badenii-Wirtembergii rządziła koalicja Zieloni-SPD, choć w wyborach z 2011 r. największe poparcie uzyskała CDU). W latach 1969-1972 i 1976-1982 taka sytuacja miała miejsce także na poziomie federalnym. Nowa koalicja w Bremie jest jednak zjawiskiem wyjątkowym. Po raz pierwszy na zachodzie Niemiec powstała koalicja z udziałem partii Die Linke (obecnie koalicje z udziałem SPD, Zielonych i Die Linke funkcjonują w nieco innych konfiguracjach w Berlinie i Turyngii).

Brema jest najmniejszym krajem związkowym, który od lat boryka się z ogromnymi problemami gospodarczymi: panuje tutaj najwyższe w Niemczech bezrobocie; Brema jest też najbardziej zadłużonym krajem związkowym w przeliczeniu na mieszkańca. (PK)

https://www.weser-kurier.de/bremen/buergerschaftswahl-2019_artikel,-rotgruenrot-einigt-sich-auf-koalitionsvertrag-in-bremen-_arid,1841352.html

https://www.sueddeutsche.de/politik/bremen-buergermeister-spd-gruene-linke-1.4506688 

https://www.zeit.de/politik/deutschland/2019-07/bremen-koalition-spd-gruene-linke-landesregierung

https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/andreas-bovenschulte-dieser-mann-koennte-bremens-neuer-buergermeister-werden/24512834.html?ticket=ST-2909613-Kqt4NgOzeCgNbd47e1qc-ap3 

 

NIEMCY ZBYT NAIWNE WOBEC CHIŃSKIEJ OFENSYWY INNOWACYJNEJ?

#Chiny #Niemcy #Merics #raport #badanie #gospodarka

Berliński think tank Mercator Institute for China Studies (Merics) opublikował nowy raport pt. Evolving Made in China 2025: China’s industrial policy in the quest for global tech leadershipˮ (2.07.2019).

Badanie dotyczy strategii „Made in China 2025” realizowanej przez Pekin od 2015 r., zgodnie z którą Chiny mają stać się do 2025 r. światowym liderem w przyszłościowych branżach, jak energetyka, wysokie technologie czy telekomunikacja. Choć strategia zniknęła z oficjalnej retoryki władz ChRL, to według autorów raportu jest ona nadal aktualna ‒ Pekin dostosowuje strategię przemysłową, organizuje projekty pilotażowe (dotychczas ok. 4 tys.) i inwestuje w badania i rozwój (ok. 300 mld USD w 2018 r.). Celem tych działań jest optymalizacja systemu łączącego wolny rynek z kontrolą państwa i działalność przedsiębiorstw prywatnych z państwowymi oraz redukcja uzależnienia od partnerów zagranicznych. W dziedzinach takich jak sztuczna inteligencja, autonomiczne pojazdy czy e-mobilność Chiny już rozbudowują swoją przewagę nad Europą.

Żadne państwo nie jest wymieniane w chińskiej strategii tak często, jak Niemcy. Eksperci Merics przestrzegają, że RFN zbyt ochoczo wspiera chińską ofensywę innowacyjną, co w konsekwencji może zaszkodzić fundamentom niemieckiej siły gospodarczej. Ponieważ „obraz Chin wielu polityków i przedstawicieli gospodarki w Niemczech jest przestarzały”, angażują się oni bezkrytycznie we współpracę gospodarczą i naukową z aktorami chińskimi. Niemieckie firmy często przeoczają ryzyko transferu know-how na rzecz aktorów chińskich, szczególnie na polach decydujących dla rozwoju przemysłu. W branżach, w których Chiny nie dysponują jeszcze własnymi zdolnościami i potrzebują technologii firm zagranicznych, oferowane są tym firmom przez Chiny lepsze warunki dostępu do rynku i zawierania spółek joint-venture.

Autorzy raportu formułują rekomendacje: wprowadzanie surowszych kryteriów współpracy technologicznej i lepszych środków zabezpieczających przed niechcianym transferem technologii i ekspertyzy; zwiększenie wymiany informacji pomiędzy firmami, stowarzyszeniami przemysłowymi i władzami; rozwijanie wspólnej polityki innowacyjnej na poziomie UE. (TM)

https://www.merics.org/en/china-flash/new-merics-study-made-china-2025

 

WYSTAWA O ZNACZENIU FILMU W REPUBLICE WEIMARSKIEJ

#film #kino #RepublikaWeimarska #Bonn #wystawa #BonnerKunsthalle #DeutscheKinemathek

W dn. 20 czerwca 2019 r. otwarto w Berlinie wystawę pt. „Kino modernizmu film w Republice Weimarskiej” („Kino der Moderne ‒ Film in der Weimarer Republik”), która będzie prezentowana do 13 października br. Została ona przygotowana przez Bonner Kunsthalle we współpracy z Deutsche Kinemathek z okazji 100. rocznicy Kina modernizmu w ramach obchodów jubileuszu 100-lecia pierwszej republiki niemieckiej.

Organizatorzy wystawy przypomnieli, iż Weimar stał się w latach 20. ubiegłego wieku „Hollywood Europy”, dokąd zjeżdżali twórcy filmowi z różnych krajów. Rozwój kina jako nowego wiodącego medium przebiegał w Republice Weimarskiej bardzo dynamicznie. Żadna inna epoka nie odcisnęła tak silnego piętna na estetyce filmu światowego, jak właśnie Kino weimarskie. Filmy były w okresie Republiki Weimarskiej dla artystów źródłem inspiracji, Kino kształtowało wówczas ducha modernizmu, wywierając przemożny wpływ na modę, sport, technikę, naukę, pracę oraz inne dziedziny życia  w tym czasie.

Za pomocą licznych rekwizytów, plakatów, scenariuszy i kamer pokazano na wystawie wzajemne oddziaływanie: kina, sztuki, literatury, architektury i kultury dnia codziennego; wskazano też na innowacje branży filmowej oraz impulsy wychodzące z kina, mające znaczenie po dzień dzisiejszy. Zaprezentowano 23 obszary tematyczne, które znalazły oddźwięk w filmie lat 20., wśród nich takie, jak: psychoanaliza, rola płci, społeczne skutki I wojny światowej, rozwój społeczny etc. Wyeksponowano również po raz pierwszy zapomnianą twórczość 21 kobiet, które stanęły w tym czasie za kamerą. 

Większość prezentowanych eksponatów pochodzi ze zbiorów Deutsche Kinemathek; niektóre z nich nie były jeszcze dotąd pokazywane publicznie. Wcześniej wystawa była prezentowana w Bundeskunsthalle w Bonn. (MWM)

https://www.bundesregierung.de/breg-de/bundesregierung/staatsministerin-fuer-kultur-und-medien/als-hollywood-in-weimar-lag-1585170

https://www.deutsche-kinemathek.de/de/besuch/ausstellungen/kino-der-moderne-film-der-weimarer-republik

https://www.bundeskunsthalle.de/ausstellungen/kino-der-moderne.html

https://www.filmportal.de/thema/film-in-der-weimarer-republik

 

WZRASTA ZAANGAŻOWANIE NIEMCÓW W ORGANIZACJE ŚRODOWISKOWE

Organizacje i związki zajmujące się ochroną środowiska i ekologią mają w Niemczech więcej członków niż partie polityczne. Liczba osób zaangażowanych w działalność organizacji: BUND (Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland), NABU (Naturschutzbund Deutschland) i Greenpeace wyraźnie wzrosła w 2018 r. i na początku 2019 r.

Poniższa grafika przedstawia aktualną liczbę członków organizacji środowiskowych i partii politycznych w RFN. (TM)

 

 


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640