Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Zgoda na przejęcie Vossloh Locomotives przez chińską firmę CRRC

#Vossloh #CRRC #Lokomotywy #Bundeskartellamt

Dnia 27 kwietnia br. Federalny Urząd Antymonopolowy (Bundeskartellamt) wydał zgodę na przejęcie firmy Vossloh Locomotives przez CRRC Zhuzhou Locomotives Co., spółkę należącą do chińskiego koncernu państwowego China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). W uzasadnieniu swojej decyzji przewodniczący urzędu Andreas Mundt argumentował, iż liczne obawy przed przejęciem spółki europejskiej przez chińskie przedsiębiorstwo państwowe nie wystarczyły jako podstawa zakazu transakcji. Producenci lokomotyw manewrowych wskazali w tym kontekście zwłaszcza na możliwość stosowania cen dumpingowych przez wykorzystanie ogromnego potencjału technologicznego chińskiego giganta.

Vossloh Locomotives jest czołowym producentem spalinowych lokomotyw manewrowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Szwajcarii z głównym zakładem produkcyjnym w Kilonii. Spółka zatrudnia ok. 500 osób i w 2019 r. generowała dochody w wysokości 100 mln euro. Problemem natury strategicznej jest brak w ofercie coraz bardziej popularnych lokomotyw o napędzie hybrydowym i dualnym (spalinowym i elektrycznym).

Koncern Vossloh AG podjął już w 2014 r. decyzję o sprzedaży swojej produkcji lokomotyw manewrowych, aby skupić się na sektorze infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo z siedzibą w Werdohl (Nadrenia Północna-Westfalia) zatrudnia łącznie 3786 pracowników w Niemczech i UE (dane bez uwzględnienia działu lokomotyw). W Polsce koncern jest obecny poprzez spółki córki Vossloh Cogifer Polska Sp. z o.o. w Bydgoszczy oraz VOSSLOH SKAMO Sp. z o.o. w Nowych Skalmierzycach.

Koncern CRRC jest jednym z największych producentów pojazdów szynowych na świecie, zatrudniającym ponad 150 000 osób. W 2018 r. wypracował dochody w wysokości 27,5 mld euro. Głównym rynkiem dla CRRC są Chiny, niemniej od lat koncern intensywnie zabiega o wejście na europejski rynek. Dotąd nie osiągnięto na tym rynku znaczących sukcesów. Konieczność konkurowania z chińskim podmiotem była jednym z powodów podjęcia próby fuzji działów kolejowych Siemensa i francuskiego Alstoma, producentów m.in. pociągów dużych prędkości ICE i TGV. Jednak Komisja Europejska decyzją z 19 maja 2019 r. zablokowała transakcję, gdyż mogłaby ona zaszkodzić konkurencji na europejskim rynku kolejowym. Powstały również w ramach fuzji w 2015 r. CRCC osiąga aktualnie dwukrotnie większe dochody niż wspomniany Siemens i Alstom. (MW)

https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2020/27_04_2020_CRRC_Vossloh.html;jsessionid=3C458FF6C81B737422843F27B60B5844.2_cid378?nn=3591568

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/crrc-przejmie-vossloh-locomotives-jest-zgoda-urzedu-antymonopolowego-96521.html

https://www.manager-magazin.de/unternehmen/industrie/vossloh-bundeskartellamt-genehmigt-sparten-verkauf-an-crrc-a-1306586.html


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640